تعداد
عنوان
قیمت
سبد خرید شما خالی است.

  • 97
  • 120 مرتبه
تفاوت های مکانیکی و الکتریکی بین الکتروموتور های با استاندارد NEMA  و استاندارد IEC

تفاوت های مکانیکی و الکتریکی بین الکتروموتور های با استاندارد NEMA و استاندارد IEC

سه شنبه 22 آبان 1403

موتورهای NEMA عموماً با مشخصات گشتاور/جریان NEMA Design B در قسمت 12 استاندارد MG 1 طراحی می شوند. موتورهایی که جریان هجومی بالاتری دارند طرح A هستند. موتورهای IEC در این اندازه‌ها IEC Design N و NE هستند که معمولاً دارای جریان‌های هجومی بالاتری نسبت به موتورهای NEMA Design B هستند. موتورهای با گشتاور راه اندازی بالا از نوع NEMA Design C هستند، مانند IEC Design H و HE. موتورهای لغزش زیاد مورد استفاده در پرس پانچ و پمپ پرتو روغن از نوع NEMA Design D هستند. معادل IEC وجود ندارد.

موتورهای 3 فاز 60 هرتز مورد استفاده در آمریکای شمالی معمولاً 230/460 ولت با اتصال 9 لید 1 وای / 2 وای هستند. یک موتور IEC با قدرت 4 کیلووات و بزرگتر دارای اتصالات وای/مثلث برای 230/400 ولت است که در آن به صورت وای/مثلث شروع می شود، نه مستقیماً در سراسر خط .

تفاوت بین NEMA و IEC در ترکیبات ولتاژ/فرکانس نیست، بلکه تلورانسی است که هر استاندارد روی این پارامترها قرار می دهد. حداکثر تغییر ولتاژ مجاز توسط NEMA در فرکانس نامی 10±٪ است، در حالی که حداکثر تغییر فرکانس مجاز در ولتاژ نامی 5±٪ است. IEC موتورها را به مناطق کاربری جدا می کند که در آن یک موتور منطقه A باید بتواند عملکرد اصلی خود را با ولتاژ 5±% نامی و فرکانس 2±% از نامی انجام دهد. IEC همچنین منطقه B را تشخیص می دهد که امکان تغییر ولتاژ ± 10٪ و تغییر فرکانس 3% - 5٪ را فراهم می کند.

اکثر موتورهای NEMA دارای چرخه کار مداوم هستند. NEMA همچنین موتورهای کار متناوب را برای برخی کاربردها با چرخه های کاری 15 دقیقه، 30 دقیقه و 1 ساعت تعریف می کند. این به معنای مدت زمانی است که موتور قبل از رسیدن به حداکثر دمای کارکرد ایمن با بار کامل کار می‌کند، سپس موتور باید قبل از اینکه دوباره کار کند تا محیط خنک شود. IEC دارای سیستم رتبه بندی چرخه کار پیچیده تری است که شامل بارهای چرخه ای نیز می شود، اما S1 چرخه کار مداوم معمولی در اکثر طرح های موتور است. IEC 60034-1 با نمودارهای گویا به جزئیات بیشتری در مورد تعاریف این چرخه های وظیفه می پردازد.

اکثر موتورهای NEMA با ضریب سرویس 1.15 طراحی شده اند. در بخش 1.42 NEMA MG 1، ضریب سرویس (SF) به عنوان "ضریب فزاینده ای تعریف شده است که وقتی روی اسب بخار نامی اعمال می شود، بارگذاری مجاز اسب بخار را نشان می دهد که ممکن است تحت شرایط مشخص شده برای ضریب سرویس حمل شود." موتورهای IEC ضریب سرویس را تشخیص نمی دهند، بنابراین آنها معادل 1.0 خواهند بود. در ایالات متحده، برخی از سازندگان کمپرسور هنگام اندازه گیری موتورهای خود از فاکتور سرویس استفاده می کنند. اگر یک موتور IEC روی کمپرسوری با این اندازه استفاده شود، ممکن است به موتوری با توان بالاتر نیاز باشد.

هر دو موتور NEMA و IEC برای محیط استاندارد 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) با حداقل دمای -15 درجه سانتیگراد (5 درجه فارنهایت) رتبه بندی شده اند. کلاس های عایق بین موتورها برای کلاس B، F و H یکسان است. موتورهای NEMA برای ارتفاع 3300 فوت (1000 متر) بالاتر از سطح دریا، مشابه استانداردهای IEC رتبه بندی می شوند.

Mechanical differences

 

واضح ترین تفاوت مکانیکی این است که موتورهای NEMA در واحدهای اینچی و IEC در واحدهای متریک تعریف می شوند. فراتر از آن، موتورهای NEMA طیف گسترده‌تری از محفظه‌های موتور را ارائه می‌دهند که در طرح‌های IEC معمول نیستند، مانند موتورهای ODP که در بسیاری از کاربردهای کمپرسور و فن استفاده می‌شوند.

موتورهای NEMA در واحدهای اینچی تعریف می شوند و با قاب های ریخته گری پره دار و بدنه های قاب فولادی نورد ساخته می شوند.

موتورهای IEC معمولاً با قاب های آلومینیومی یا آهنی پره دار ساخته می شوند، در حالی که موتورهای NEMA با قاب های ریخته گری پره دار و بدنه های قاب فولادی نورد شده ساخته می شوند

قطر و طول شفت بین NEMA و IEC و همچنین ابعاد پایه نصب و فاصله سوراخ نصب متفاوت است.

یک تفاوت مهم این است که موتورهای NEMA معمولاً از گریس مبتنی بر پلی اوره استفاده می کنند که در آن بیشتر موتورهای IEC از گریس لیتیوم استفاده می کنند. این گریس ها با هم سازگار نیستند و نباید مخلوط شوند. اگر جمعیت موتور یک کارخانه بین NEMA و IEC مخلوط شود، زمانی که شخصی برای روغن کاری مجدد موتورها فرستاده می شود باید مراقب بود.

موتورهای NEMA معمولاً Seal شفت ندارند، مگر برای برخی از طراحی‌های سخت مانند آنهایی که برای انطباق با IEEE-841 ساخته شده‌اند که در آن از Seal چرخان شفت بدون تماس استفاده می‌شود. در برخی از طرح های سفارشی، ممکن است از یک Seal برای جلوگیری از نفوذ مایعات روی شفت استفاده شود. بسیاری از موتورهای IEC با  Sealاستاندارد عرضه می شوند.

موتورهای NEMA اغلب دارای یک "سوراخ Drain" در پایین ترین نقطه هر صفحه انتهایی هستند تا امکان خروج را فراهم کند. در موتورهای با کار شدید، این سوراخ به یک تخلیه هوا تغییر می کند. این عمل در موتورهای IEC رایج نیست.

خبرنامه مرجع تخصصی موتور های الکتریکی
با عضویت در خبرنامه مرجع تخصصی موتور های الکتریکی از آخرین اخبار و تحولات موتور های الکتریکی با خبر شوید.
عضویت در خبرنامه